OSS

Fra Shoporama dokumentation
Skift til: Navigation, Søgning

Indholdsfortegnelse

Ofte stillede spørgsmål

Ordrebekræftelsessiden

Kan jeg sætte noget kode ind på siden /thanks ?

Det kan du da.

  • Klik på indstillinger
  • Klik på AdWords tracking
  • Sæt din kode ind
  • Klik "Gem"
  • Så bliver den afviklet på din /thanks side.

Redirects

Sådan laver du et redirect

  • Gå i Indstillinger → Redirects
  • Klik på "Opret ny redirect"
  • Skriv en fra-adresse, som skal være relativ (altså f.eks. baby-sengetoej-p433.html )
  • Skriv en til-adresse, som skal være absolut (altså f.eks. https://din-shop.dk/baby-sengetoej )
  • Klik Gem

Kan jeg importere redirects?

Ja da. Der er en guide her http://blog.shoporama.dk/importere-redirects-i-shoporama/

Kan jeg bruge regulære udtryk / regex i mine redirects?

Det kan du også. Læs mere om det her http://blog.shoporama.dk/regex-regulaere-udtryk-i-shoporama/

Min shop svarer på index.php og alle mulige varianter af den

Det dur selvfølgelig ikke for så får du duplicate content. Du kan løse den ved at lave et redirect med et regulært udtryk. Sådan gør du:

  • Gå i Indstillinger → Redirects
  • Klik på "Opret ny redirect"
  • Skriv index.* i feltet "fra". Det andet skal du bare lade være, som det er
  • Sæt flueben i checkboxen "Regular expression"
  • Klik "Gem"

Bruger du caching, skal du lige nulstille den, for at det virker.

ViaBill

Hvordan sætter jeg ViaBill koden ind på min shop?

ViaBill består af to ting, der skal ind på din side. Det ene er en div, der indeholder varens pris og som kommer til at vise ViaBill ikonet med pris pr. måned. Det andet er et script, du får tilsendt af ViaBill. Scriptet kan du indsætte hvor som helst på siden, men div'en med prisen, skal indsættes dér, hvor hu vl have prisen stående. Du skal blot indsætte dette i filen product.html:

<{if $product->getSalePrice()}>
<div class="ViaBill_pricetag_product" price="<{$product->getSalePrice()}>"></div> 
<{else}>
<div class="ViaBill_pricetag_product" price="<{$product->getRealPrice()}>"></div>
<{/if}>

Det skal sættes ind med en SFTP klient. Du skal have fat i din designpartner, hvis du ikke ved, hvordan du bruger en SFTP klient. Det tager typisk kun 5-10 minutter.

Herefter skal du have det aktiveret ved din betalingsgateway. Ved ePay skal du desuden bruge Windowstate 1, 2 eller 3 (i stedet for 4, som der typisk står). Du ændrer Windowsstate under betalingsgateway og klik redigér, ud for det pågældende.

Pricerunner

Sådan aktiverer du pricerunner feed på Shoporama

  • Klik på tandhjulet
  • Klik på fanebladet "Feeds"
  • Sæt flueben i "Aktiver Pricerunner Feed"
  • Klik Gem

Lige under "Aktiver Pricerunner Feed" har du URL til dit Pricerunner feed.

Hvordan sætter jeg et antal varer X procent ned?

  • Klik på "Produkter".
  • Vælg de produkter, der skal sættes ned.
  • Scroll ned i bunden af siden
  • I feltet "Sæt udsalgsprisen til prisen*" skriver du 0.8 (hvis du vil sætte den ned med 20%)
  • Klik "Gem"
  • (Bonusinfo - når du ikke længere kører udsalg vælger du bare de samme varer og skriver i stedet 1 og klikker "Gem". Så er du tilbage ved udgangspunktet)

Kategorier

Hvordan ændrer jeg produkternes rækkefølge i en kategori?

  • Klik på "Kategorier".
  • Klik på den kategori, du gerne vil ændre produktrækkefølgen på.
  • Klik "Produktrækkefølge" øverst i den grå menu. Nu får du vist alle de produkter, der er i kategorien.
  • Sortér dem. Laveste nummer vises først. Det er en fordel at springe med 10 imellem dem, så du har plads til at proppe nye produkter ind som tiden går
  • Klik "Gem" i bunden af siden

Hvordan ændrer jeg antal produkter, der vises i kategorier?

  • Klik på Indstillinger
  • Klik på fanebladet "Tema"
  • Find feltet "Resultater pr. kategorioversigt"
  • Skift tallet
  • Klik "Gem" i bunden af siden.

Hvorfor kan jeg ikke slette en kategori?

  • Du kan ikke slette kategorier, hvis den stadig har varer tilknyttet. Måden du løser det på er at gå i produkter
  • Sæt flueben i den pågældende kategori og klik vis. Du får nu vist alle produkter i kategorien.
  • Markér disse produkter og fjern dem fra kategorien (nederst på siden)
  • Gå nu ind på kategorien og slet den.

Landingssider

Hvordan ændrer jeg produktrækkefølgen på en landingsside?

Du kan sortere produkterne efter pris, udsalgspris, vægtning, mest solgte, nyeste og tilfældig. Når du redigerer landingssiden, vælger du i dropdown, der hedder "Sorter efter". Herefter vælger du "mindste først" eller "største først". Vægtning er den generelle vægt på dine landingssider.

Produkter

Hvornår skal jeg bruge canonical ID?

Hvordan opretter jeg canonical?

For produkter:

  • Find det produkt, du vil oprette canonical på og klik "rediger"
  • Vælg fanebladet "felter"
  • I input feltet "Canonical ID" skriver du dét produktnavn, du vil have som canonical. Når du begynder at skrive, vil du få en liste over produkter, der matcher det navn. Vælg dét produkt, du vil bruge.
  • Når du har valgt dét, så står der et tal i "Canonical ID".
  • Klik herefter "Gem" og produktet har nu et canonical tag.

For kategorier:

  • Find den kategori du vil oprette canonical på og klik "rediger"
  • I inputfeltet Canocical i afsnittet Google-felter vælger du via dropdown menu den kategori der skal refereres til
  • Klik herefter "Gem" og kategorien har nu et canonical tag.

Mit produkt findes, men shoppen viser en fejl-side

  • Check at der ikke er mellemrum i produktets URL
  • Check at der ikke er danske tegn i produktets URL

Hvordan ændrer jeg profil på et produkt?

Det kan du desværre ikke. Så tænk det godt igennem, inden du opretter dine varer.

Shoppen viser priserne excl. moms

  • Check at du har sat momsen rigtigt op. Det gør du under Fragt → Lande. Hvis du skal ændre et land, så klik på redigér ud for det.

Der er sort baggrund på mine billeder, det er der ikke, når jeg uploader dem

Det skyldes, at du har uploadet billedet som gennemsigtig png og vælger at bruge jpg i din shop. Du ændrer det til png sådan

  • Klik på indstillinger
  • Vælg fanebladet optimering
  • Vælg PNG i dropdownen "Billedformat"
  • Klik "Gem"

Hvordan tilføjer jeg flere produkter til en kategori?

  • Gå i produkter
  • Markér de produkter, du vil flytte ind i kategorien
  • Scroll ned i bunden og under "Tilføj til kategorierne" vælger du de kategorier, som du vil have produkterne ind i.
  • Klik "Gem"

Hvordan ændrer jeg priserne på mange produkter?

  • Gå i produkter
  • Markér de produkter, du vil ændre priser på
  • Scroll ned i bunden. Vil du ændre salgsprisen til halv pris, så skriver du 0.5 i feltet ud for "Sæt salgsprisen til prisen * ". Er det udsalgsprisen du vil ændre, skal du skrive ud for "Sæt udsalgsprisen til prisen * "
  • Klik "Gem"

Vil du skære 20% af priserne, så skriver du 0.8. Vil du skære 25% af priserne skriver du 0.75 etc.

Hvordan laver jeg rabatkoder / gavekort?

  • Klik på produkter
  • Klik herefter på undermenuen "Gavekort"
  • Klik på "Opret nyt gavekort"
  • Felterne er selvforklarende. Udfyld dem og klik "Gem"

Hvordan ser jeg, hvor mange gange en rabatkode er brugt?

  • Klik på Produkter
  • Klik på Gavekort

I kolonnen "Brugt" står der, hvor mange gange den er brugt. Klikker du på tallet, vil du se en oversigt over alle de ordrer, den pågældende rabatkode er brugt på.

Jeg kan ikke kopiere en vare til en anden shop

For at kopiere et produkt til en anden shop, skal du have oprettet en identisk profil i den anden shop. Profilen skal hedde nøjagtigt det samme.

Betalingsgateways

Sådan opsætter du betalingsgateways

ePay

For at opstætte ePay, skal du

  • Log ind i ePay og find dit merchant nummer. Det gør du under Indstillinger → Oversigt. Det står under "Indløsningsnummer" og er på otte cifre.
  • Log ind på Shoporama og klik på Indstillinger.
  • Klik herefter på betalingsgateways og find ePay. Her klikker du "rediger" ud for
  • Indsæt det 8-cifrede merchant nummer under ID
  • I feltet "Secret/password" bør du indtaste et hemmeligt password, som vi bruger til at øge sikkerheden i betalingen. Her skriver du selv et password.
  • Nøjagtigt samme password sætter du ind i ePay under Indstillinger → Betalingssystemet i feltet "MD5 nøgle"
  • Klik på knappen "Opdater indstillinger for betalingssystemet" inde i ePay
  • Ønsker du at hæve betalinger inde fra Shoporama, så gå i ePay og klik på "API /Webservices" i venstre side. Klik herefter på undermenupunktet "Adgang"
  • I feltet "Password webservices" skriver du et hemmeligt password.
  • Klik herefter "Gem password"
  • Det samme password sætter du ind i Shoporama i feltet "Password (til capture)"
  • I Shoporama sætter du flueben i "Hæv automatisk pengene når ordren sendes"
  • Klik "Gem" i Shoporama
  • Gå tilbage til ePay. Her skal du indtaste Shoporamas IP-adresse i de fire felter ud for "Tilføj ny IP-adresse". Du skal skrive følgende tal deri i denne rækkefølge 91 223 235 80
  • I feltet nedenunder kan du skrive "Shoporama", så du kan huske hvilken side, der er tilknyttet IP-adressen
  • Klik herefter på "Opret IP-adresse"-knappen
  • Du kan nu logge ud af ePay og Shoporama. Du er færdig

Kan jeg ændre windowstate i ePay?

Ja...

  • Klik på Betalingsgateways
  • Klik "rediger" ud for ePay
  • Skift windowstate i feltet windowstate
  • Klik Gem

Når du har gjort det, så check at alle dine betalingsmuligheder ved ePay virker.

Quickpay

Bemærk, der er to udgaver af Quickpay

Quickpay v10

Bemærk ved Quickpay skal ordrenummeret være fire cifre, så du skal starte med at taste 1000 i "Næste ordrenummer" i Shoporama. Det finder du ved at klikke på tandhjulet og så fanebladet "Ordre".

For at sætte Quickpay V10 og Shoporama op, skal du oprette en betalingsmetode, der er af typen Quickpay V10 under betalingsgateways.

Når du klikker "Gem" får du nogle felter, du skal udfylde. Du finder de oplysninger, du skal bruge i Quickpay under Settings->Integrations.

Det første er Merchant ID. Det står bare som Merchant ID i Quickpay og er på fire cifre. Det næste felt er Secret/password/API key. Det tal finder du ved at klikke på nøglen ud for Payment Window. Der kommer så en pop-up med en API nøgle. Denne kopierer du ind i Shoporama (sørg for ikke at have et mellemrum med deri)

Det næste er Aftalenummer. Der tager du det 5-cifrede tal, der står ud for "Payment Window" i kolonnen Agreement ID og sætter ind i Shoporama.

Dernæst skal du indsætte Privat nøgle. Klik på nøglen ud for "Private Key". Så kommer en pop-up med endnu en nøgle. Denne kopierer du og sætter ind i Shoporama i feltet Privat nøgle.

Du kan skrive creditcard i feltet betalingsmetoder.

Nederst skal du udfylde en API nøgle til din API user. Den finder du i Quickpay ved at klikke på nøglen ud for API User. Nu kommer en pop-up med en API nøgle. Kopier den ind i Shoporama og klik Gem. Så kører din Quickpay V10 betaling.

Gammel Quickpay

For at opsætte Quickpay, skal du

  • Sørge for at dit ordre-id er på mindst 4 cifre. Du opsætter næste ordrenummer under Indstillinger i Shoporama
  • Klik på Indstillinger → Betalingsgateway.
  • Giv den et navn f.eks. "kreditkort"
  • Vælg Quickpay i dropdown menuen
  • Under ID skal stå dit merchant ID. Den finder du i Quickpay under Indstillinger → Merchant (det der hedder QuickpayId)
  • Under secret/password skal stå din md5 nøgle fra Quickpay. Den finder du i Quickpay under Indstillinger → MD5 kode
  • Klik Gem

Sådan opsætter du ViaBill på Shoporama

ViaBill er en afdragsordning, som faktisk kører gennem dit betalingsgateway. Det fungerer med både ePay og Quickpay. Det kræver en aftale med ViaBill og så kræver det, at du sætter to ting op: 1. Hovedscript (som placeres i footeren på alle dine sider). Det ser sådan ud <script>(function(){var o=document.createElement('script');o.type='text/javascript';o.async=true;o.src='https://app.ibill.dk:443/psp/web/webshop/pricetag/KPKQkjCMehk%3D';var s=document.getElementsByTagName('script')[0];s.parentNode.insertBefore(o,s);})();</script>

2. Script, hvor prisen vises. Det ser sådan ud <div class="ViaBill_pricetag_product" price="<{$product->getRealPrice()}>"></div> Vil du hellere bare have ren tekst til at vise ViaBill-prisen, så benyt <div class="ViaBill_pricetag_list" price="<{$product->getRealPrice()}>"></div>

Klarna med ePay

Klarna og ePay spiller fint sammen. Dog skal ePay tilføje dine Klarna oplysninger. Det, du skal bruge er angivet her: http://tech.epay.dk/da/faq-betalingsmuligheder#839 Når det er i orden, kan du oprette en betalingsmetode, der hedder Klarna. Der skal du indsætte dit Merchant ID fra ePay og evt. din secret, hvis du benytter denne. Derefter skal du bruge windowsstate 3 og vælge Klarna i Paymenttype dropdown'en. Sæt flueben i "brug fakturadata" og klik Gem. Husk at teste den.

MobilePay med Shoporma

Pt. er det kun ePay, der tilbyder MobilePay. Du kan lige nu lave to integrationer. Den ene hvor brugeren foretager valget af betalingsmetode (kort kontra MobilePay) i din webshop et sted. Du kan se denne løsning på http://www.faktorfobi.dk Opsætning af denne løsning kan du læse om her: http://blog.shoporama.dk/sadan-opsaetter-du-mobilepay-med-epay-pa-shoporama/ Den anden løsning er hvor brugeren foretager valget på ePays side. Du kan se denne løsning på http://climbtown.dk Det eneste denne løsning kræver, er at du bruger Windowsstate 3 under ePay (sættes op under indstillinger -> betalingsgateway og så ind under ePay).

Min betalingsside fejler

Hvis din betalingsside virkede tidligere, så kan det skyldes, du har aktiveret funktionen "åben kurv" under fanebladet "Ordre" under indstillinger. Prøv at deaktivere den og prøve igen.

Er der problemer med ePay / Quickpay lige nu?

Hvis du oplever et fald i ordrer, så kan du være fristet til at skrive til support og spørge, om der er noget i vejen med ePay eller Quickpay. Vi repræsenterer Shoporama og kan som sådan ikke se mere end du kan om de systemer (det er andre firmaer). Så vi kan kun gøre som du kan: Prøve at oprette en ordre i din shop og se, om betalingsvinduet kommer frem og om man kan gennemføre ordren. Hvis man kan det, så kører det stabilt. Så prøv at gøre dette. Virker det ikke, så kontakt Shoporama support. Læs gerne denne guide: http://blog.shoporama.dk/sadan-skriver-du-til-support/ Virker det, så prøv at få kunden til at skifte browser eller finde en bedre internetforbindelse. Kan være sådan noget, der forhindrer deres betaling. Du kan også se i ePay om kortet evt. er blevet afvist.

Integration med email marketing systemer

Ubivox

  • Klik på Indstillinger
  • Klik på Mailingliste
  • Du skal nu udfylde dit brugernavn, som du finder her https://kb.ubivox.com/da/kb/find-din-api-infofmation/
  • Du skal derefter indtaste dit API password, som du kan generere samme sted i Ubivox
  • Du skal derefter indtaste URL til dit API. Det kan du også læse på Ubivox' side, hvordan du finder.
  • Hvis du klikker Gem, så får du nu mulighed for at vælge et mål og en liste, dine brugeren skal gemmes på.

MailChimp

  • Log ind i MailChimp
  • Klik på dit navn / firmanavn ude i venstre side øverst. Nu slider der en menu ud.
  • Klik på Account
  • Klik på Extras, så folder der en menu ned. Klik på API Keys
  • Klik på knappen "Create a key"
  • Du får nu en API nøgle. Kopier den til din udklipsholder
  • Log ind i Shoporama
  • Klik på "Indstillinger" og så "Mailingliste"
  • Kopier nøglen ind under "API nøgle"
  • Gå tilbage til MailChimp
  • Klik på "Lists" i venstre side
  • Ud for den liste, du vil tilmelde klikker du på dropdown længst til højre og vælger "Settngs"
  • Klik på punktet "List name and defaults"
  • På siden finder du et "List ID". Det kopierer du til udklipsholderen
  • Tilbage til Shoporama
  • Sætte dette ID ind i "Liste ID"
  • Sørg for at MailChimp er valgt i din dropdown
  • Sæt evt. flueben i "tilmeld dine købere denne liste"
  • Klik Gem og din integration er sat op.
  • Se også denne her for at integrere ordentligt med Google Analytics http://blog.shoporama.dk/shoporama-mailchimp-og-google-analytics/

Mails der sendes fra systemet

Hvilke mails sendes fra Shoporama?

Klikker du på Tandhjulet - temaer -> test mails, har du mulighed for at teste de mails, der sendes fra Shoporama. Der sendes følgende mail (såfremt de er sat op i dit tema). invoice.html - sender en ordrebekræftelse umiddelbart når købet er gennemført order_sent.html - sender en besked til kunden om, at hans/hendes ordre er afsendt. Bemærk dette kan slåes fra ved enkelte fragtmuligheder som f.eks. "afhentning i butik" under fragt. basket_mail.html - sendes til kunder, der ikke gennemfører checkud, men når at udfylde navn og adresse. Denne afsendes efter X timer. Tidsindstillingen sættes under indstillinger og fanebladet mails. after_purchase.html - er en mail, der går ud X timer efter ordren er placeret. Det kan være til at indsamle anmeldelser på Facebook. Tidsindstillingen sættes under indstillinger og fanebladet mails. product_review_mail.html - er en mail, der beder kunderne anmelde det produkt, de har købt. Sendes ud X timer efter ordren er afsendt. Tidsindstillingen sættes under indstillinger og fanebladet mails. in_stock_mail.html - er en mail, der sendes ud til de, der har skrevet sig op til at modtage en mail, når en udsolgt vare kommer på lager igen.


Mails kommer ikke frem

Det kan skyldes, at du ikke har skrevet en afsender på i Indstillinger (fanebladet Ordre). Der skal stå en gyldig email-adresse. Det kan også være, de kommer frem men ender i spam. Check derfor spam-mappen. En anden årsag kan være, du under Fragt -> fragtmuligheder og så under den enkelte fragtmulighed ikke har sat flueben i "Send e-mail når varen sendes".

Hvor ændrer jeg emnelinjen på ordrebekræftelses-mailen?

  • Klik på Indstillinger
  • Klik på fanebladet "Ordre"
  • I feltet ved "Faktura Emne" kan du ændre emnelinjen på ordrebekræftelses-mailen

Hvor ændrer jeg emnelinjen på mailen, der afsendes, når ordrens status skifter til "sendt"?

  • Klik på Indstillinger
  • Klik på fanebladet "Ordre"
  • I feltet ved "Ordre afsendelss Emne" kan du ændre emnelinjen på mailen, der sendes, når du ændrer en ordre til "sendt"

Mine mails indeholder underlige tegn i stedet for danske tegn

Det kan skyldes flere ting. Hvis det kun sker ved én af dine kunder, så er det sandsynligvis deres mail-program, der ikke kan læse UTF-8. Hvis det sker for dem alle, så sørg for, at din fil f.eks. order_sent.html eller hvilken det nu er, er gemt som UTF-8, når du laver ændringer i den.

Hvor ændrer jeg tidspunkt for de mails, der sendes automatisk?

  • Klik på Indstillinger
  • Klik på fanebladet Mails
  • De tre første felter er til at angive timer i (sådan at skriver du 240 er det ti døgn). Er de tommme sendes der ingenting.
  • Klik Gem

Hvordan ser jeg, hvordan mine mails ser ud?

  • Klik på Indstillinger
  • Klik på "Temaer" i den grå menu
  • Klik på "Test mails" lige under tandhjulet i den grå menu.

Du kan du se layoutet på de mails, der bliver sendt, hvis du markerer dem til venstre. Bemærk dog, at Shoporama tager en tilfældig ordre og viser dig.

Menuer

Hvordan opretter jeg menuer?

  • Klik på "Menuer"
  • Klik på "Opret ny menu"
  • Giv menuen et navn og klik på "Opret"
  • Tilføj punkter i menuen ved at vælge enten produkt/kategori/landingsside/statisk side/menu/link i dropdown og klik "Tilføj"
  • Udfyld herefter en titel, som skal fremgå af menuen og giv den evt. en klasse (til brug til styling med CSS)
  • Giv den en "Værdi" (altså hvor den skal pege hen
  • Gentag dette indtil din menu er færdig.
  • Nederst til højre har du den HTML, som producerer din menu. Den skal nu indsættes i dit tema
  • Klik Gem

Fragt

Sådan laver du fri fragt

Vil du bare have gratis fragt, kan du godt det. Shoporama kræver dog en fragtmulighed og et land. Så for at lave fri fragt til Danmark gør du følgende:

  • Klik på "Fragt" og derefter undermenuen "Priser"
  • Sæt prisen til 0,-
  • Klik Gem

Sådan opretter du flere fragtmuligheder

  • Klik på "Fragt" i menuen
  • Klik "Opret ny fragtmulighed"
  • Giv den et navn, f.eks. "GLS"
  • Findes der en tracking URL, så kan denne angives. Du skriver %ID% der hvor track and trace-nummeret skal være. F.eks. https://gls-group.eu/DK/da/find-pakke?match=%ID%
  • Vil du benytte et fragtmodul, så vælg det i dropdown-menuen
  • Vælg om fragten skal være momsfri
  • Vælg om der skal sendes email til brugeren, når varen sendes (det ønsker man ikke i de tilfælde, hvor fragtmuligheden er "afhentning i butik"
  • Vælg om der aldrig er gratis fragt med denne mulighed
  • Klik "Gem" og din fragtmulighed er oprettet

(husk at tilknytte priser til fragtmuligheden efterfølgende)

Track'n'Trace URL'er

Sådan tilføjer du track'n'trace URL'er

  • Gå ind under fragt
  • Klik "Rediger" ud for den fragtmulighed du vil tilføje tracking URL på
  • I feltet "Tracking URL" indsætter du URL'en. Skriv %ID% der hvor track'n'trace nummeret er.
  • Klik Gem

Herunder er de URL'er, du skal bruge Swipbox: http://www.swipbox.com/trace?barcode=%ID% PostNord: https://tracking.postnord.com/dk/?id=%ID% GLS: https://gls-group.eu/DK/da/find-pakke?match=%ID%

(Evt. alternativ til PostDanmark) PostDanmark: http://www.postdanmark.dk/tracktrace/TrackTrace.do?i_stregkode=%ID%

Min shop springer "vælg levering" over

Det skyldes sandsynligvis, at du har denne linje i din fil address.html <input type="hidden" name="skip_next" value="true"/> Slet den, så skulle du se fragtmuligheder.

Min shop kræver at jeg skal vælge pakkeshop, selvom jeg bruger skip_next

Du har sikkert sat et pakkeshopsmodul på fragtmuligheden. Kig under Fragt → fragtmodul og skift den til "Intet" og klik "Gem". Så skulle du være kørende igen.

Jeg har oprettet flere fragtmuligheder, men min shop viser kun den ene / ikke alle

En fragtmulighed er ikke nødvendigvis tilgængelig på shoppen bare fordi den er oprettet. Det skyldes, at du jo måske har to lande Danmark og Sverige. Men du ønsker nok ikke fragtmuligheden "afhentning" tilgængelig i Sverige. Derfor skal du ind på det enkelte land og tilknytte fragtmuligheden til landet. Det gøres således:

  • Klik på Fragt
  • Klik på Lande. Ud for landet og ved "fragtmuligheder" står et tal. Det tal angiver hvor mange fragtmuligheder, der er på landet. Står der kun et 1-tal, er det nok her koen ligger begravet. Klik på "Rediger" ud for landet.
  • Tilknyt de fragtmuligheder, der skal være på landet
  • Klik Gem

Så skulle der gerne være flere fragtmuligheder.

Lande / landekoder

Sådan opretter du flere lande

  • Gå ind under fragt
  • Klik på "Lande" i den grå undermenu
  • Klik på "Opret nyt land"
  • Giv landet et navn og landekode og evt. en fri fragt over-grænse
  • Klik "Gem"

Husk at oprette priser for landet og – endnu vigtigere – at ændre momssatser for hhv. B2C og B2B under priser

Pakkeshopsintegration

Integration med Pacsoft

  • Log ind i Shoporama og klik på Indstillinger
  • Vælg fanebladet "Pacsoft"
  • Scroll ned til "Evt. Pacsoft Indstillinger"
  • Indtast dit brugernavn, password og sæt et 1-tal i feltet "Afsender ID" (ikke altid, man skal bruge 1, men i 99% af tilfældene skal man).
  • I "Leveringsmåde" skal du vælge den leveringsmetode, du benytter ved PacSoft. Du finder koderne inde i deres system
  • Klik Gem.

Efterfølgende vil du kunne sende valgte ordrer til PacSoft inde fra Ordrebilledet. Det kan du læse om her http://blog.shoporama.dk/shoporama-101-godt-i-gang-med-din-shoporama-shop/ Bemærk der er to typer labels, der skal printes via PacSoft: Med og uden omdeling. For at Shoporama ved, hvilken af dine fragtmuligheder, der er "uden omdeling", skal du i dropdown menuen med teksten "uden levering for følgende fragtmulighed" vælge dén af dine PostDanmark fragtmuligheder, der er uden levering og klikke "Gem"

Integration med Pakkelabels.dk

Du finder guide lige her https://www.pakkelabels.dk/integration/shoporama/

Pacsoft returnerer noget med "403 [2] => Forbidden" under beskeder

Sandsynligvis har du ikke købt integration ved Unifaun. Den koster 49,- pr. måned at have. Du gør det således:

  • Log ind i Pacsoft Online
  • Hvis dit sprog ikke er dansk, så vælg dansk
  • Klik på "Køb tilbehør" i venstremenuen
  • Klik "Vælg" ud for Unifauns webshop
  • Klik på "Flere funktioner"
  • Bestil produktet "Unifaun ERPConnect – XMLPosting til din webshop"
  • Når du har gennemgået bestillingen skulle der gå omkring en halv til en hel time, inden det virker.

Mine adresser bliver ikke sendt til Pacsoft

Sandsynligvis har du ikke købt integration ved Unifaun. Den koster 99,- pr. måned at have. Du gør det således:

  • Log ind i Pacsoft Online
  • Hvis dit sprog ikke er dansk, så vælg dansk
  • Klik på "Køb tilbehør" i venstremenuen
  • Klik "Vælg" ud for Unifauns webshop
  • Klik på "Flere funktioner"
  • Bestil produktet "Unifaun ERPConnect – XMLPosting til din webshop"
  • Når du har gennemgået bestillingen skulle der gå omkring en halv til en hel time, inden det virker.

PacSoft skriver "ugyldig" ud for kunden

Sandsynligvis mangler kunden at udfylde sit telefonnummer (bruges til SMS notifikation). Prøv at udfylde et dummynummer og send den så til PacSoft igen.

Hvordan ændrer jeg mit PacSoft brugernavn og/eller password?

  • Klik på Indstillinger (tandhjulet)
  • Klik på fanebladet "Pacsoft"
  • Skift dit brugernavn og/eller password
  • Klik Gem

Hvordan og hvornår kommer Track'n'Trace nummeret over på ordren?

Når du har klikket "Send til Pacsoft v2" så sender vi data til PacSoft/Unifaun. De returnerer så track'n'trace nummeret, som vi tilknytter ordren. Deres service er til tider ustabil, så får vi ikke nummeret, så bliver vi ved med at spørge hvert 20. minut i et døgn. Så ind imellem vil du opleve at der ikke kommer et track'n'trace nummer med det samme. Det kan endda ske, det slet ikke kommer og du må så kopiere det manuelt fra PacSoft til Shoporama (gør du under "rediger ordre")

Eksportér til GLS UniConnect

  • Klik på Ordrer
  • Markér de ordrer, der skal sendes til GLS
  • Scroll ned i bunden og vælg "GLS Uni-Connect format" eller "GLS Erhverv Uni-Connect format" i dropdownen, der hedder "Eksporter valgte ordrer"
  • Klik på "Eksport"
  • Din fil kommer nu frem til download. Denne gemmer du på computeren.

Hvordan integrerer jeg med GLS?

For at benytte GLS UniConnect skal du have installeret software på din computer. Dette kan GLS være behjælpelig med. Du kan ringe til dem på 76331235 for at aftale nærmere omkring installationen. De er yderst hjælpsomme.

GLS fejler med beskeden "Shipment Reference too long. Max. 50 characters"

Den er nem. Din butiks navn er simpelthen alt for lang. Den må åbenbart ikke være mere end 50 tegn lang. Kort dit firmanavn ned og så er den fikset.

Hvad er tlf nr. til Unifaun support?

Det er 78791704

Valuta

Hvordan indstiller jeg shoppens valuta?

  • Klik på tandhjulet
  • Klik på fanebladet "Ordre"
  • I feltet "Valuta" indtaster du f.eks. DKK eller SEK
  • Klik "Gem"

Ordrer

Sådan redigerer du en ordre eller en kundes oplysninger

  • Klik på ordrer
  • Find den ordre, du vil redigere
  • Klik på redigér ude til højre
  • Lav de ændringer, du skal
  • Klik "Gem" i bunden af siden

Hvorfor er mine ordrer lyserøde i back-end?

  • En lyserød ordre er en ordre, der ikke er betalt, men kunden har lagt noget i kurven og indtastet navn og adresse.
  • Bemærk at de varer, kunden har lagt i kurven, er "låste" så andre ikke kan købe dem (hvis du bruger lagerstyring). Så du skal annullere kunden.
  • Benytter du basket_mail.html til at fange dem med, så vil de få et link tilsendt, så de kan klikke sig direkte til betaling af denne ordre. Har du annulleret ordren, så kan de ikke bruge det link.
  • Du kan læse mere om basket_mail.html her [1]

Hvordan auto-annullerer jeg de lyserøde ordrer?

  • Klik på Indstillinger.
  • Vælg fanebladet "Økonomi- og lagersystem"
  • I feltet "Antal minutter" under "Auto-annuler ordre" skriver du, hvor hurtigt en ordre skal annulleres (sæt den tidligst til 30 minutter).
  • Klik "Gem"

Bemærk dog – hvis du benytter automatisk mail til de, der efterlader en inaktiv kurv, så er denne ordre væk, hvis mailen udkommer efter du har autoannulleret den.

Hvordan sletter jeg alle ordrer?

  • Klik på indstillinger
  • Klik på Nulstil oppe i menuen
  • Indtast dit password i feltet
  • Sæt flueben i "Slette alle ordre" (ja, der mangler et r)
  • Klik på "Slet de valgte"

Hvordan skriver jeg en intern note til en ordre?

  • Klik på Ordrer
  • Find den ordre, du vil notere noget på
  • Klik på "Rediger"
  • I feltet "Intern note" kan du tilføje alt du vil.
  • Klik Gem nederst på siden, når du har skrevet den.

Hvordan eksporterer jeg alle ordrer?

  • Klik på Ordrer
  • Klik på "Eksporter"
  • Indtast fra nr. og til nr.
  • Klik "Download CSV"

Min ordrer ændrer sig til sendt med det samme

Det gør den, hvis der er tilknyttet en fil. En fil er tiltænkt de shopejere, der sælger digitale produkter som lydfiler eller pdf-dokumenter. Der vil folk have varen med det samme. Prøv at se, om der ikke under produktet og fanebladet "Fil" ligger en fil. Få den slettet, så skulle det ikke ske igen.

Hvordan ændrer jeg min følgeseddel?

Denne kan kun ændres via en SFTP editor (så muligvis skal du have din programmør til det). Det er filen printed_invoice.html du skal have fat i.

Mine følgesedler ser anderledes ud når jeg printer i Internet Explorer / Firefox / Chrome / Safari

Din følgeseddel er egentligt bare en hjemmeside som alt andet. Når du printer den, så vil din browser nogle gange tilføje sidetal, webadresse, dato etc. Det er også din browser, der bestemmer hvor bred margin skal være. Den slags ting kan du indstille i din browser. Hvis din browser f.eks. blander side 1 og 2 sammen, skal du indstille højere margin, så side 2's indhold ryger på ... side 2 :-) Du kan også få din udvikler til at lave et særskilt CSS til print og tvinge noget pagebreak frem. Svaret er: Vi styrer ikke helt, hvordan den printes. Det gør din browser.

Hvordan ændrer jeg status på en ordre?

  • Find ordrer
  • Klik på rediger
  • Skift ordrestatus øverst til venstre
  • Klik Gem

Hvordan eksporterer jeg alle mine kunder?

  • Klik på ordrer
  • Søg dem alle frem ved at væge "Vis 1 mia ordre pr. side"
  • Markér dem alle
  • Scroll ned i bunden og klik på "CSV (alle i søgningen)"

Lager – lagerhåndtering

Hvordan beregnes lagerværdien?

Tallet på forsiden under 'Dit lagers værdi er angivet til' beregnes på følgende måde:

Serveren kører alle dine ikke slettede produkter igennem, og for hvert produkt tages gennemsnitskostprisen på produktet, og så tages der antal på lager af det produkt. De to tal ganges med hinanden. Så hvis gennemsnitskostprisen er DKK 40,- og du har 5 på lager bliver lagerværdien for det produkt DKK 200,-

Når tallet hentes ud for hele webshoppen laves der en sum af alle de lagerværdier. Dog kun for produkter, der ikke er slettet.

Fejlbeskeder

I administration vil du kunne se fejlbeskeder. Som regel kan du ignorere dem. Men oplever du fejl på din side, så kan du ofte få en indikation her.

Jeg får en fejl, der skriver noget med PHP Fatal error: Call to a member function

I dit tema bliver der forsøgt kaldt en funktion med det navn, der dukker op lige efter ordet "function". Den funktion findes ikke eller findes ikke på det objekt, det bliver kaldt på eller objektet er ikke instantieret. De der har lavet temaet bør lave en mere defensiv tilgang til det og først spørge på om objektet eksisterer eller tilføje funktionen til objektet.

Hastighed / optimering / performance

Hvordan slår jeg caching til?

  • Klik på indstillinger
  • Vælg fanebladet "optimering"
  • Sæt flueben i "Slå caching til"
  • Klik "Gem og nulstil cache"

Min shop er meget langsom

Det er sandsynligvis ikke en Shoporama shop, du har så. Skriv os en mail på info@shoporama.dk så finder vi ud af, hvordan du kan komme over på en lynhurtig shopplatform

Hvordan peger jeg mit domæne over på min Shoporama shop?

  • Din DNS skal pege på 91.223.235.80 (bemærk der kan gå op til 24 timer før dine DNS-ændringer træder i kraft)
  • Du skal så under Indstillinger skrive din URL under primært domæne. Det kunne f.eks. være www.kondomaten.dk
  • Du bør under flere domæner skrive kondomaten.dk (altså uden www). Du kan tilføje flere - hvis du f.eks. også har købt www.kondomaten.dk
  • Klik "Gem" i bunden af siden

Jeg har købt mit domæne ved Unoeuro og vil gerne pege det over på Shoporama

  • Log ind i Unoeuro kontrolpanel
  • Klik på "DNS administration" i venstre side under "Services"

Du får nu en liste over alle DNS indstillingerne.

  • Klik på blyanten ud for dén, hvor der står dit domæne, så et A og så 3600.
  • Indtast Shoporamas IP, der hvor der i forvejen står en IP. Det er 91.223.235.80 du skal indtaste
  • Klik på den gule "Opdater DNS Record" knap
  • Gentag øvelsen bare dér, hvor der står *.ditdomæne.dk

Der går 1-3 timer inden det slår igennem.

Jeg vil gerne fjerne www fra min shops URL

  • Gå ind i indstillinger
  • Under "Primært domæne" skriver du din shops URL uden www
  • Under "Flere domæner" skriver du din shops URL med www
  • Klik Gem

Min shop redirecter fra domæne.dk til www.domæne.dk, men tager ikke den aktuelle sti med (eller omvendt tilfælde)

Hvis du har opsat både www.domæne.dk og domæne.dk i hhv. "Primært domæne" og "Flere domæner", så skyldes det sandsynligvis at domæne.dk ikke peger på Shoporamas server. Prøv at åbne en terminal / DOS-prompt og skriv ping domæne.dk og se, om det er Shoporamas server (91.223.235.80). Det er det sandsynligvis ikke. Derfor skal du enten pege det domæne over på Shoporamas server eller få tilpasset redirects på den server, der står for at sende den videre til www.domæne.dk

Kan jeg få en blog tilknyttet min shop?

Nej ikke på det domæne din shop ligger på (f.eks. dinshop.dk/blog) men du kan få den på et subdomæne f.eks. blog.dinshop.dk. Det er dog ikke noget, vi drifter, så du skal selv sætte det op og hoste din blog.

Min side skriver, den mangler also.html

Det skyldes dit tema ikke indeholder filen. Du behøver den heller ikke, hvis du

  • Klikker på indstillinger
  • Går til fanebladet "Ordre"
  • Vælger "Kurven" eller "Produktet" allernederst i dropdown ved "Når kunden har lagt en vare i kurven skal de gå til:"
  • Klik "Gem"

Jeg får bare en hvid side, når jeg forsøger at lave et sitemap

Det skyldes, at ditdomæne.dk/sitemap er reserveret. Så du kan ikke kalde din URL for /sitemap. Du kan ændre det til /my-sitemap og så kører det.

404 fejl

Kan se nogen tilgår min side med /admin og /wp-admin i min statistik. Hvad er det?

  • Det er typisk bots, der håber din side er en WordPress side og så prøver de nogle standard passwords eller metoder til at komme igennem til din side. Bare rolig – det lykkes ikke. Er du bekymret for sikkerheden på din shop, så sæt 2-trins sikkerhed op http://blog.shoporama.dk/2-trins-log-ind/

Hvordan redelegerer jeg min shop i DK-hostmaster til jeres bruger i GratisDNS?

  • Inden du gør dette, så kontakt os på support@shoporama.dk og fortæl, du vil have den flyttet over til os.
  • Log ind i DK-hostmasters selvbetjening.
  • Klik på redeleger domænenavn
  • Indtast dit domænenavn i feltet "Domænenavn" (uden httP og uden www så f.eks. bare shoporama.dk )
  • Indtast ns1.gratisdns.dk i feltet "Primær navneserver"
  • Klik "Videre"
  • Herefter skal du godkende redelegeringen ved at klikke på "Bekræft"-knappen.
  • Får du en fejl, så skyldes det, at den ikke er opdateret ved GratisDNS endnu og du skal vente et par timer.

Min shop svarer ikke, når man sætter www foran / uden www foran

  • Log ind i Shoporama
  • Klik på Indstillinger
  • Hvis der under "Primært domæne" står dinshop.dk skal du i feltet nedenunder (flere domæner) skrive www.dinshop.dk
  • Hvis der under "Primært domæne" står www.dinshop.dk skal du i feltet nedenunder (flere domæner) skrive dinshop.dk
  • Klik Gem

Min shop loader i højre side af browservinduet og hopper så ind midt på, når alle elementer er loadet

Du har ikke en Shoporama shop. Men vi synes du skulle ta' og få det (for det der ser da fjollet ud)

Hvordan integrerer jeg Firmafon med min Shoporama shop?

  • Log ind i Shoporama og klik på Indstillinger (tandhjulet øverst til højre)
  • Klik så på API
  • Klik på Tilføj adgang
  • Skriv f.eks. "Firmafon" og klik Gem
  • Du får nu et token, hvor der står Firmafon ud for. Kopier det.
  • Log ind i Firmafon og vælg kontrolpanelet
  • Under "Udvidelser" får du mulighed for at parre det med Shoporama. Her paster du dit token ind.
  • All set

Min shop ændrer sig ikke, når jeg ændrer noget

For at være lynhurtige cacher vi din side. Det betyder du ofte ser en version af din shop, der er gammel. Så når du laver en ændring, går der en time, inden den slår igennem. Hvis du vil "rydde cache" kan du gå i indstillinger og klikke på "Gem og nulstil cache" eller du kan bare lægge en vare i kurven.

Jeg har lige skiftet min shop til live, men Google har ikke indexeret den

Det sker desværre ikke på minuttet den slags. En demoshop er normalt beskyttet af noindex. Det betyder, at Google ikke indexerer siden, så måske får du at vide at der står "En beskrivelse for dette resultat er ikke tilgængelig på grund af robots.txt for dette website – få flere oplysninger." i SERP. Hvis noindex er fjernet fra din side, så kommer Google en dag forbi og får samlet hele din shop op. Så du skal bare væbne dig med tålmodighed. For at forstå hvordan søgemaskiner virker, anbefaler vi SEO-LEX, der kan købes her http://www.seo-lex.dk/

Jeg har flere domæner, jeg gerne vil pege over på min shop?

Har du din shop på domænet min-fine-shop.dk og også har købt domænet minfineshop.dk og vil pege den over på Shoporama skal du ikke gøre det med DNS, men derimod tilkøbe en form for redirect, hvor du har købt minfineshop.dk. Du skal sørge for at lave en 301 redirect til min-fine-shop.dk (og ikke bare en spejling af min-fine-shop.dk). Ved du ikke, hvordan du gør i den aktuelle situation, så skriv til support@shoporama.dk

Søgefunktionen

Sådan vægter du dine produkter i søgeresultaterne

Du kan godt vægte produkterne, men har du mange, kan det blive en kompliceret affære. Log ind og klik på produkter. I feltet vægt står der sandsynligvis 0. Jo lavere tal, jo højere oppe i resultaterne bliver det vist. Vælger du at skrive 1000 i en af dem, så vil den blive vist til sidst. Når du laver den vægtning, så er det også den rækkefølge de vil blive vist i i kategorierne (det kan du dog godt overrule inde i den enkelte kategori). Vores anbefaling er at du har et højt spring i vægtningen, så du nemt kan presse flere produkter ind med tiden. Så lad dem springe med 10 eller 25, når du opretter dem første gang

Søgefunktionen viser ikke dét, jeg vil have den til

  • Gå i Indstillinger
  • Scroll lidt ned på siden og i venstre side finder du "Søgning".
  • Sæt flueben i enten Wildcard eller Søg i alle felter eller begge steder
  • Scroll ned i bunden og klik Gem

Så skulle der gerne være flere søgeresultater. Bemærk, at vi cacher søgningerne, så der kan gå op til en time, inden det hele træder i kraft.

SFTP adgang

Sådan får du SFTP adgang til din shop

  • Gå i Indstillinger
  • Klik på "SFTP adgang" øverst i menuen
  • Klik på "Tilføj FTP-bruger"
  • Vælg et brugernavn (max 16 karakterer langt og undgå andre tegn end a-z 0-9 og -_
  • Vælg et password
  • Klik Opret

Der går som regel 2-24 timer inden det virker. Husk, det SFTP (når du sætter det op i din FTP klient) og serveren er shoporama.dk

Hvor finder jeg mine SFTP oplysninger?

  • Klik på Indstillinger
  • Klik på SFTP i undermenuen

Hvordan uploader jeg billeder med SFTP?

Se guiden her http://1722.dk/articles/shoporama-tilfoj-billeder-til-produkt-tekst-landingssider-eller-kategorisider

Google Merchant Center / Product Listing Ads

Sådan tilføjer du g:brand og andre variabler til dit Google Merchant Center feed. Under den enkelte vare, kan du tilføje f.eks. g:brand=Foo Du kan se mere her http://doc.shoporama.dk/Google_products_feed_rss Her kan du se, hvordan du opretter Google Shopping Feed: http://shoporama.clickstarter.dk/saadan-opretter-du-et-google-shopping-feed-i-shoporama/

Hvordan sætter jeg AdWords konverteringssporing ind?

  • Klik på Indstillinger (tandhjulet)
  • Klik på "AdWords Tracking"
  • Kopier din kode fra AdWords ind i feltet
  • Erstat
    var google_conversion_value = 1.00;
    med
    var google_conversion_value = %TOTAL%;
  • Erstat
    ?value=1.00&currency_code
    med
    ?value=%TOTAL%&currency_code
  • Klik Gem

E-conomic

Sådan integrerer du E-conomic og Shoporama

  • Gå i Indtillinger.
  • Vælg E-conomic som leverandør under "Økonomisystem"
  • Klik Gem
  • Gå herefter ind i Økonomisystem under Indstillinger
  • Indtast dit aftalenummer, brugernavn og password
  • I feltet produktgruppe skal stå ID på din produktgruppe i E-conomic. Du finder nummeret under Grupper → Varegrupper

E-conomic registrerer ikke rabatter korrekt

Du mangler sandsynligvis at angive produkt-ID på rabatten inde i Shoporama. Din rabat har et produkt-ID i E-conomic og det skal Shoporama kende. Du gør sådan:

  • Klik på Indstillinger.
  • Klik på Økonomisystem i den lysegrå menu
  • Udfyld produkt-ID i feltet "Produkt-ID på "rabat" i e-conomic"
  • Klik "Gem"

E-conomic registrerer ikke min fragt

Du mangler at angive din fragts ID inde i Shoporama. Fragt skal oprettes som et produkt i E-conomic og du skal finde dets ID derinde. Derefter gør du følgende:

  • Log ind i Shoporama
  • Klik på Fragt
  • Klik på Priser
  • Ud for hvert land og fragtmulighed er det muligt at indsætte produkt ID på fragtmetoden i E-conomics
  • Klik Gem

Google Analytics

Google Analytics tracker ikke e-handelsdata

Du bruger sandsynligvis Universal Analytics. Den kræver en anden version af ecommerce_tracking.html. Den du skal bruge finder du her

<{*

<{if $webshop->getGaId() && $order}>
    <script type="text/javascript">
            ga('create', '<{$webshop->getGaId()}>', 'auto');
            ga('send', 'pageview');
            ga('require', 'ecommerce', 'ecommerce.js');

            ga('ecommerce:addTransaction', {
              'id': '<{$order->getWebshopOrderId()}>',                     // Transaction ID. Required
              'affiliation': '<{$order->getOrderName()|escape:"javascript"}>',   // Affiliation or store name
              'revenue': '<{$order->getPrice()|number_format:2:".":""}>',               // Grand Total
              'shipping': '<{$order->getShippingPrice()|number_format:2:".":""}>',                  // Shipping
              'tax': '<{$order->getVat()|number_format:2:".":""}>'                     // Tax
            });

            <{assign var="products" value=$order->getProducts()}>
        <{section name="i" loop=$products}>
            var variation = [];

            <{assign var="attributes" value=$products[i]->getAttributes()}>
            <{if $attributes}>
                    <{section name="j" loop=$attributes}>
                            variation.push("<{$attributes[j].name|escape:"javascript"}>: <{$attributes[j].val|escape:"javascript"}>");
                    <{/section}>
            <{/if}>

            // addItem should be called for every item in the shopping cart.
            ga('ecommerce:addItem', {
              'id': '<{$order->getWebshopOrderId()}>',                     // Transaction ID. Required
              'name': '<{$products[i]->getName()|escape:"javascript"}>',                // Product name. Required
              'sku': '<{$products[i]->getProductId()}>',                    // SKU/code
              'category': variation.join("; "),       // Category or variation
              'price': '<{$products[i]->getUnitPrice()|number_format:2:".":""}>',                 // Unit price
              'quantity': '<{$products[i]->getAmount()|number_format:2:".":""}>'                   // Quantity
            });
            <{/section}>
            ga('ecommerce:send');      // Send transaction and item data to Google Analytics.
    </script>
    <{$order->setTrackingCalled()}>
	
<{/if}>

<{if $webshop->getGaId() && $recurring_order}>
    <script type="text/javascript">
            ga('create', '<{$webshop->getGaId()}>', 'auto');
            ga('send', 'pageview');
            ga('require', 'ecommerce', 'ecommerce.js');

            ga('ecommerce:addTransaction', {
              'id': '<{$recurring_order->getWebshopOrderId()}>',                     // Transaction ID. Required
              'affiliation': '<{$recurring_order->getOrderName()|escape:"javascript"}>',   // Affiliation or store name
              'revenue': '<{$recurring_order->getPrice()|number_format:2:".":""}>',               // Grand Total
              'shipping': '<{$recurring_order->getShippingPrice()|number_format:2:".":""}>',                  // Shipping
              'tax': '<{$recurring_order->getVat()|number_format:2:".":""}>'                     // Tax
            });

            <{assign var="products" value=$recurring_order->getProducts()}>
        <{section name="i" loop=$products}>
            var variation = [];

            <{assign var="attributes" value=$products[i]->getAttributes()}>
            <{if $attributes}>
                    <{section name="j" loop=$attributes}>
                            variation.push("<{$attributes[j].name|escape:"javascript"}>: <{$attributes[j].val|escape:"javascript"}>");
                    <{/section}>
            <{/if}>

            // addItem should be called for every item in the shopping cart.
            ga('ecommerce:addItem', {
              'id': '<{$recurring_order->getWebshopOrderId()}>',                     // Transaction ID. Required
              'name': '<{$products[i]->getName()|escape:"javascript"}>',                // Product name. Required
              'sku': '<{$products[i]->getProductId()}>',                    // SKU/code
              'category': variation.join("; "),       // Category or variation
              'price': '<{$products[i]->getUnitPrice()|number_format:2:".":""}>',                 // Unit price
              'quantity': '<{$products[i]->getAmount()|number_format:2:".":""}>'                   // Quantity
            });
            <{/section}>

            ga('ecommerce:send');      // Send transaction and item data to Google Analytics.
    </script>
    <{$recurring_order->setTrackingCalled()}>
<{/if}>
*}>

<{if $webshop->getGaId() && $order}>

	<{if !$order->getTrackingCalled()}>

		<script type="text/javascript">
			ga('create', '<{$webshop->getGaId()}>', 'auto');
			ga('send', 'pageview');
			ga('require', 'ecommerce', 'ecommerce.js');
		
			ga('ecommerce:addTransaction', {
			  'id': '<{$order->getWebshopOrderId()}>',                     // Transaction ID. Required
			  'affiliation': '<{$order->getOrderName()|escape:"javascript"}>',   // Affiliation or store name
			  'revenue': '<{$order->getPrice()|number_format:2:".":""}>',               // Grand Total
			  'shipping': '<{$order->getShippingPrice()|number_format:2:".":""}>',                  // Shipping
			  'tax': '<{$order->getVat()|number_format:2:".":""}>'                     // Tax
			});
		
			<{assign var="products" value=$order->getProducts()}>
		  <{section name="i" loop=$products}>

		  	var variation = [];

		  	<{assign var="attributes" value=$products[i]->getAttributes()}>
		  	<{if $attributes}>
		  		<{section name="j" loop=$attributes}>
		  			variation.push("<{$attributes[j].name|escape:"javascript"}>: <{$attributes[j].val|escape:"javascript"}>");
		  		<{/section}>
		  	<{/if}>
		  	
		  	
		  	// addItem should be called for every item in the shopping cart.
			ga('ecommerce:addItem', {
			  'id': '<{$order->getWebshopOrderId()}>',                     // Transaction ID. Required
			  'name': '<{$products[i]->getName()|escape:"javascript"}>',                // Product name. Required
			  'sku': '<{$products[i]->getProductId()}>',                    // SKU/code
			  'category': variation.join("; "),       // Category or variation
			  'price': '<{$products[i]->getUnitPrice()|number_format:2:".":""}>',                 // Unit price
			  'quantity': '<{$products[i]->getAmount()|number_format:2:".":""}>'                   // Quantity
			});
		  	
		  	
		  	
		  	<{/section}>
		  	
		  	
		  	ga('ecommerce:send');      // Send transaction and item data to Google Analytics.
		
		
		  
		</script>

		<{$order->setTrackingCalled()}>

	<{/if}>

<{/if}>

En anden fejlkilde kan være, at du benytter

<{strip}>

Rundt om din e-commerce kode, som har udkommenteringer i koden. (De her // ). De kommer så til at stå midt i din Analytics kode, som derved bliver broken. Fjern enten udkommenteringer i din e-commerce kode eller fjern strip-funktionen.

Hvordan virker "Delt lager"

Hvis din firmaprofil har flere webshops, kan du under indstillingerne for dit firma (tryk på dit firmanavn i topmenuen) aktivere delt lager.

Det er vigtigt at forstå at vi IKKE har et delt lager for dine shops, men at hver shop har sit eget lager, og hvis der kommer en postering på det ene lager, så vil Shoporama kigge om der findes varer med samme SKU-nummer i andre shops, og så lave samme postering for de varer.

Så hvis du i shop.dk og shop.se har en vare med SKU-nummeret abc123, og der bliver købt én vare i den svenske shop, så vil der også blive lavet -1 i den danske shop.

Dvs. hvis du i den danske shop har 500 varer for SKU-nummeret abc123, og så opretter en svensk shop med en vare med samme SKU-nummer, så har denne altså ikke automatisk 500 varer på lager, men kun 0 varer.

For at synkronisere dine forskellige lagre har vi en funktion under "Varerlager" der hedder "Synkroniser lager", og den kan sørge for at der er lige mange varer på lager i de forskellige lagre.

Hvad er "åben kurv"?

Åben kurv er en funktion, der tillader kunden at beholde varerne i kurven, selvom han har været forbi betalingssiden og senere har fortrudt. Som default opretter vi en ordre, når kunden når til betalingsvinduet. Denne ordre kan så være betalt eller ikke-betalt. Men indkøbskurven tømmes. Vil du hellere have at indkøbskurven forbliver fyldt, så skal du vælge "åben kurv". Du skal dog være opmærksom på, at det afhængigt af dit tema kan betyde, at der er udfordringer med specielt check-ud flow. Så test det, når du har aktiveret det. Virker det ikke, skal du have fat i din designpartner, der skal kode lidt om.

Administration

Hvor finder jeg mine fakturaer for betalt abonnement?

  • Klik på din shops navn i toppen til højre (lige til venstre for "Log ud"
  • Klik på "Fakturaer" i den nederste menu i toppen. Du får nu en oversigt over dine fakturaer
  • Klik på "Vis" yderst til højre. Så får du din faktura, som du kan printe. Vil du have den som pdf, så vælg "Print → Gem som pdf"

Hvordan ændrer jeg det kreditkort, jeg betaler mit abonnement med?

  • Log ind i Shoporama
  • Klik på dit shops navn øverst til højre
  • Sæt flueben i feltet "Fjern abonnement"
  • Ved næste opkrævning, bliver du bedt om at indtaste nyt kreditkort. Her indtaster du dit nye kreditkort.

Hvordan stopper jeg mit abonnement?

  • Log ind i Shoporama
  • Klik på dit firmanavn i øverste højre hjørne
  • Sæt flueben i "Fjern abonnement"
  • Klik Gem
  • Har du også ePay aftale gennem Shoporama, skal du kontakte os på info@shoporama.dk og få det opsagt.
  • Bemærk du selv skal opsige Nets, Teller, Clearhaus eller andre, du har indløsningsaftale ved.

Hvordan ændrer jeg mit password?

  • Når du er logget ind i Shoorama så klik på dit navn øverst oppe i højre hjørne (lidt til venstre for log ud)
  • I den grå menu får du nu et link, der hedder "Skift adgangskode". Klik på det
  • Indtast dit nye password i de to felter
  • Klik så på "Skift adgangskode"

Hvordan opretter jeg flere brugere?

  • Klik på dit firmanavn
  • Klik på Brugere i den grå undermenu
  • Klik på "Opret ny bruger"
  • Udfyld navn
  • Udfyld email-adresse
  • Sæt flueben i enten Leverandør eller Administrator
  • Klik "Opret"

Hvordan sletter jeg alle testordrer?

  • Klik på ordrer
  • Markér alle de ordrer, du vil annullere
  • Scroll helt ned i bunden og skift status-drowdown til "annulleret"
  • Klik på "Skift status".

Hvordan indstiller jeg, hvor ordrenummer / fakturanummer skal starte?

  • Klik på Indstillinger
  • Scroll ned til "Ordrer"
  • Her finder du "Næste ordrenummer" og "Næste fakturanummer"
  • Indtast dem og klik Gem nederst i bunden

Kan jeg modtage min ordrebekræftelse på flere email-adresser?

Ja, det kan du. Gør sådan

  • Gå i Indstillinger (tandhjulet øverst til højre)
  • Find felterne under "ordre"
  • Find feltet, hvor der står "Send ordrebesked til (adskil flere med komma)"
  • Indtast alle adresserne adskilt af komma
  • Scroll ned og klik "Gem"

Hvilket nummer har Shoporama support?

  • 71992838

Shoporama udvikling

/address siden

Siden submitter ikke

Sørg for at alle html tags er lukket korrekt. Submit knappen skal have en value (også selvom du bruger button eller et billede). Så sæt den til value=" "

Kan I hjælpe med SEO, AdWords, Analytics, MailChimp, Excel etc. etc.?

Vi yder ikke support på, hvordan du bedst laver din SEO. Eller hvordan du laver noget i Excel eller opretter segmenter i MailChimp eller sætter en rapport op i Analytics. Det har vi prøvet, men nogle fandt ud af, at det var billigere at bruge os end at hyre en SEO konsulent, så pludselig brugte vi flere timer dagligt på at rådgive om SEO. Vi hjælper på bloggen og i Facebook gruppen. 1:1 rådgivning om din shop, må du købe ved en SEO konsulent. Allerførst råder vi dog til at du beskriver problemstillingen i vores Facebook gruppe. Der er mange dygtige folk, der kan give dig et godt svar. Du finder gruppen her: https://www.facebook.com/groups/301461790044779/

SEO

SEO Tools

Under udarbejdelse

Features og priser ændrer sig løbende så sammenlign selv gældende tilbud.

Shoporama kunder får 35% rabat og dobbelt op på antal keywords der trackes (brug koden shoprorama).